Beszámoló az Erdélyi útról

A Constantinum Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakközépiskola, Kollégium 45 tanulója és 5 pedagógusa vett részt a Rákóczi Szövetség pályázati kiírása alapján megvalósult diákutaztatási programban március 15-e alkalmából.

Intézményünk Móra Ferenc Általános Iskolája testvériskolai kapcsolatot ápol a székelyudvarhelyi Móra Ferenc Általános Iskolával, akikkel közösen ünnepeltük meg nemzeti ünnepünket.

További képek megtekintéséhez klikk ide!

Megvalósult programjaink:

Március 12-én csütörtökön reggel 8 órakor indultunk el Kiskunfélegyházáról. Útközben megálltunk a Királyhágónál, ahol tanulóink gyönyörködhettek a táj nyújtotta szépséges látványban.

Tovább haladva az autópályáról csak távolról, és az időjárás miatt nagyon halványan láttunk rá a Tordai-hasadékra.

Este 19 óra után érkeztünk meg Székelyudvarhelyre a fogadó iskolához. A tantestület több tagja és a fogadó családok is nagyon vártak már bennünket. Az általános iskolás tanulóinkat családoknál szállásolták el, a középiskolás tanulóink pedig (tanáraikkal együtt) az iskola tornatermében kaptak szállást. Természetesen ennek megfelelően lettek felkészítve az utazásra.

Március 13-án  pénteken reggel ünneplőben gyülekeztünk az iskolában. A nemzeti ünnephez méltón kokárdákat viseltünk. Kilenc órakor tartottunk még egy főpróbát az ünnepély előtt.

Az iskolai ünnepség a színházteremben volt megtartva. Először a 4. osztályosok szereplését láthattuk, akik a drámapedagógia eszközeit is felhasználva rendkívül magas minőségű ünnepi műsorral kápráztattak el bennünket.

Őket követték a 8. évfolyamos tanulók. Életkoruknak megfelelően egy más jellegű ünnepi előadást mutattak be, amely szintén nagyon színvonalas volt. Kiemelném az erdélyi tanulók lelkesedését, és igényes beszédstílusukat, hangsúlyozásukat.

Az ünnepélyes  megemlékezés záró műsorszáma volt a miénk. Elhangzott többek között Móra László és Juhász Gyula egy-egy 48-as költeménye, valamint egy tánckoreográfia a „Megkötöm magamat…” kezdetű népdalfeldolgozásra. Nemzeti színű kendőkkel adták elő lányaink, s a közönségnek nagyon tetszett ez a műsorszám, amely a nemzeti összetartozást és az egymás iránti felelősségvállalást hangsúlyozta.

Ezen a napon délutáni programunk a Madarasi Hargita túra volt. Busszal mentünk Ivó felől, s a Kolping ifjúsági tábortól traktorokat bérelve utaztunk fel a vendégházakig.

Onnan egy gyalogtúrával indultunk fel a tetőre, de az időjárás és a hóviszonyok miatt kb. 1 km-rel a cél előtt abba kellett hagyni a túrát. Így is rendkívüli élményt jelentett mindnyájunknak a hófödte, téli Hargita látványa.

Estefelé fáradtan bár, de maradandó élményekkel telve foglaltuk el szállásainkat. Mindenkinek jól esett a meleg vacsora.

Március 14-én szombaton egész napos kirándulásra utaztunk el. Parajd volt az első állomás, ahol a sóbányát látogattuk meg. Az érdekes látnivalók és e természeti csoda szépségei lenyűgözték a gyerekeket.

Visszafelé haladva Korondon álltunk meg. Itt előre megszerveztük, hogy meglátogathassunk egy fazekasműhelyt, ahol bemutatták nekünk a mesterséget, és a munkafolyamatokat is. Korongozást, díszítést és a kemencében égetést is megszemlélhettük. A korondi kirakodós árusoknál volt lehetőségünk a kézműves termékek megvásárlására is.

Terveinknek megfelelően a következő állomás Farkaslaka volt, ahol Tamási Áron sírjánál koszorút helyeztünk el az intézmény nevében. Egyik végzős tanulónk emlékezett meg röviden a híres író életművéről.

Majd Szejkefürdő következett. A székelykapukon áthaladva értük el Orbán Balázs síremlékét, ahol felidéztük a székelység és Erdély történetét hitelesen bemutató író munkásságát.

Este 17 óra után foglaltuk el szállásainkat. Azon az estén színházi előadáson voltunk az udvarhelyi iskola vezetőivel és néhány tanárával. A csíkszeredai színtársulat előadásában láthattuk a „Mária főhadnagy” c. darabot. Szenzációs élményben volt részünk. A műsor után még egy közös vacsorára is sor került.

Március 15-én vasárnap délelőtt részt vettünk a Kis Szent Teréz templom diákmiséjén, ahol köszöntötték a félegyházi delegációt. Utána szabad program következett, általános iskolai tanulóink a családokkal töltötték a nap további részét. Mi pedagógusok elmentünk a Haáz Rezső Múzeumba, ahol részt vettünk az „1848-as relikviák” kiállítás megnyitóján. A tárlat nagyon sok személyes, érdekes tárgyat mutatott be az 1848-as nagyjaink által használt dolgok közül. Megható és elgondolkodtató is volt egyben.

Este a megbeszéltek szerint tanítványainkkal együtt részt vettünk a székelyudvarhelyi városi megemlékezésen. Lovas és huszár felvonulással kezdődött, amelyet csodáltak gyermekeink, majd fáklyás menet kísérte őket, amelybe mi is becsatlakoztunk.

A főtéren meghallgattuk az ünnepi igehirdetéseket és a köszöntő beszédeket. Néptánc bemutatóval zárult a hivatalos rész, majd elénekeltük a magyar és a székely himnuszt. Abban a közegben különösen felemelő élmény volt!

Március 16-án hétfőn reggel 8 órakor indultunk haza. Útközben megálltunk Kolozsváron, hogy a főtéren tisztelegjünk a Mátyás király szobornál.

Visszautunkon már sokkal jobban láthattuk a Tordai-hasadékot, amelynek legendáját megismertettük a tanulókkal. Este 19 órára érkeztünk haza Kiskunfélegyházára.

Összegezve a kirándulást: csodálatos élményekkel gazdagodva tértünk haza mindannyian, s ami nagyon lényeges, hogy a tanulóink megértették a határon túl élő magyarok lelkületét, és a kapcsolat ápolásának fontosságát.

Tisztelettel köszönjük a Rákóczi Szövetség által nyújtott lehetőséget az utazáshoz, és azt a tevékenységet, amelyet a határon túl élő magyar testvéreink és az anyaországbeli diákok közötti kapcsolat építéséért tesznek!

Tisztelettel és üdvözlettel kívánok munkájukhoz további erőt, segítséget és kitartást: