HATÁRTALANUL

Beszámoló megnyitása: 2023. április 24-28.

Beszámoló megnyitása: 2022. június 3-7.

Beszámoló megnyitása: 2021.szeptember 13-17

KIRÁNDULÁS SZÉKELYFÖLDÖN

A Határtalanul! program keretében 2021. augusztus 10-től augusztus 14-ig 47 diákunk és 3 kísérőtanárunk vehetett részt nagyon értékes programokkal teli kiránduláson Erdélyben. Ötnapos tanulmányi kirándulás keretében nagyon sok szép élményben lehetett részünk.

Az utazás szervezése a Csillagösvény-Utazás Kft.-vel való együttműködési megállapodás keretében valósult meg. Egy modern, jól felszerelt, biztonságos busszal kezdhettük meg utazásunkat.

A határátlépést követően Nagyszalontán, Arany János szülőfaluján utaztunk keresztül, majd Nagyváradon megtekintettük Székesegyházat (és a benne található magyar vonatkozású szentekről (pl. Szent Lászlót ábrázoló), teológusokról (pl. Pázmány Péterről) készült szobrokat, festményeket, továbbá tájékoztatót hallhattunk magyar vonatkozású történelmi háttérismeretről. Ezt követően megtekintettük a belvárost, továbbá Ady Endre emlékhelyeket.

Egy kis pihenőt tartottunk, valamint a csodálatos tájban gyönyörködhettünk a Királyhágó csúcsán.

Az első nap végén, a látványokban gazdag tájakon való utazás után, este Gyimesközéplokra érkeztünk, ahol az Györgyicze Vendégház finom vacsorával várt minket. A reggeli ébredés után jó volt rácsodálkozni a gyönyörű tájra.

Másnap, aug. 11-én a Borospataki Skanzent tekintettük meg.

Ezt követően lovas szekereken egy önellátó gyimesi esztenára mentünk, ahol betekintést nyerhettünk az ottani pásztori életbe, valamint a sajtkészítés folyamatát követhettük végig, majd ehettünk házi készítésű sajtot, valamint szalonnát, virslit sütöttünk.

Ezt követően egy kis túrát tettünk a hegytetőre, ahol a táj szépségében gyönyörködhettünk.

A következő napon Gyimesbükkre utazunk. Az ezeréves határ alatt Nyisztor Ilona várta a csoportot, aki tájékoztatókat tartott helyismereti tényezőkről. Megtekintettük a Rákóczi-várat és Kontumáci kápolnát. Kisebb túrát tettünk a gerincen.

Gyimesbükkről Moldvába, Pusztinára látogattunk. Találkoztunk a délutáni magyar oktatásban részt vevő diákokkal, ajándékot adtunk át, ismerkedtünk, barátkoztunk, egymás kultúrájából, hagyományaiból merítünk ízelítőket. Meglátogattuk a legkeletibb Szent István templomot, ahol nemzetünkért fohászkodtunk.

Visszafelé a gyimesbükki templomnál álltunk meg, ahol megtekintettük a hegyoldalban található székely keresztutat. A hegytetőről pedig Pazar kilátásban gyönyörködhettünk.

Kirándulásunk 4. napján Csíksomlyó volt a fő úti cél, ahol imádkoztunk itthon maradt szeretteinkért, nemzetünkért. Ezt követően pedig Székelyudvarhelyre látogattunk, ahol a Szoborparkban és Orbán Balázs szobránál koszorút helyeztünk el.

Farkaslakán Tamási Áron sírjánál koszorúzással emlékeztünk a nagy székely-magyar íróra.

Korondon pedig egyórányi vásárlási pihenőt tartottunk, majd indultunk tovább Kolozsvár felé. Szállásunkat Magyarlónán panzióban töltöttük, ahol finom vacsorával fogadtak bennünket. Másnap pedig Kolozsvár belvárosát nézhettük meg: Mátyás tér, Mátyás király szülőháza, valamint a kolozsvári Szent Mihály templomot – sajnos csak kívülről, mert a felújítási munkálatok miatt nem mehettünk be. Egy órányi szabadprogram után indultunk hazafelé.

Csodálatos élményekkel gazdagodva, nagy örömmel érkeztünk haza. Meggyőződésem, hogy sok diákunk számára csodálatos élmény volt, és reménykedem benne, hogy közülük is sokan fognak még továbbra is Erdélyben kirándulni.

Mindák József

2019 – Határtalanul

A beszámoló megnyitásához kattints ide!

2018 – Határtalanul

A Határtalanul! program keretében 45 diákunk és 4 kísérőtanár vehetett részt nagyon értékes programokkal teli kirándulás Erdélyben. Ötnapos program keretében nagyon sok szép élményben lehetett részünk.

Az első napon, a csodálatos tájakon való utazás után Székelyföld szívébe, Székelyudvarhelyre érkeztünk, ahol a Hintó panzió finom vacsorával várt minket.

Másnap az úti cél Szováta és Parajd volt. Szovátán a különleges sós Medve-tó körül tettünk sétát. A Medve-tó a Szovátán található sókarszton létrejött heliotermikus tó, 1875-ben keletkezett, a világ legnagyobb heliotermikus tava. Alakja kiterített medvebőrre hasonlít, innen származik a neve. Sótartalma a felszínen 100 g/l, mélyebben 220-300 g/l. Vize a helioterm jelenség következtében 35°C-ra is felmelegszik 2 méter mélységig; de a tó kialakulásakor legmelegebb rétegében 80°C-ot is mértek. Parajdon a sóbányát kerestük fel, megismertük a bánya történetét és a sókitermelés hagyományos eszközeit. A bányában csodálatos látvány fogadott minket, az ottani kis kápolnában pedig együtt fohászkodtunk nemzetünkért, szeretteinkért. A parajdi kirakodóvásárban megnéztük, hogy milyen – sóval és sóbányászattal kapcsolatos – termékeket árusítanak, majd a Sószorosban sétáltunk, túráztunk, ahol a só különleges formáival ismerkedünk meg, mint például a felszínen kialakult barázdák, a sókarok, valamint borsós felszínű sókarfiolok. Visszafelé megálltunk Farkaslakán, ahol Tamási Áron sírjánál a legnagyobb székely népi íróra emlékezünk.

A következő napunk (szombati) fő programja a Madarasi Hargita volt. Előtte Szejkefürdő felé vettük az irányt, ahol felsétálunk Orbán Balázs sírjához. A Madarasi-Hargita tetejére túráztunk, Ivóból terepjáróval és traktorral tettük meg az út háromnegyed részét. Közeledve a tetőhöz nagy meglepetésünkre (októberben, alföldi gyerekek számára) csodálatos hóborította táj fogadott bennünket. (A gyerekek gyorsan kihasználhatták a lehetőséget egy hógolyózásra.) A székelyek emblematikus hegyét, a Hargita tetejét kopjafák, magyar nemzeti szalagok, a zarándokok által ácsolt keresztek százai díszítették, megható feliratokkal, a szülőföld szeretetének megható vallomásaival.

Vasárnapi programunk célja a híres Békás-szoros és Gyilkos-tó volt. Útközben megálltunk a Zetelaki víztározónál a tájban gyönyörködni. Megérkezve úti célunkhoz, Erdély legnevezetesebb természeti látnivalójához, a több száz méteres sziklafalak között kanyargó Békás-szorosba vezetett az utunk, majd a szoros bejárata előtti, legendákkal övezett, hegyomlás által keletkezett Gyilkos-tónál tettünk sétát, miközben megismerkedtünk a tó történetével. Visszafelé utazva Gyergyószentmiklóson sétáltunk – Gyergyószentmiklós az egykori Gyergyószék központja. Az egykori Piactér Erdély egyik legszebben parkosított kisvárosi főtere. Mai képe a 19-20. század fordulóján alakult ki, amikor emeletes épületeket húztak a helyi kézművesek kezdetleges házainak helyére. Megtekintettük a gyergyószentmiklósi örmény katolikus templomot, amely 1730 és 1734 között épült egy 1650 körüli kőkápolna felhasználásával. 1748-ban fallal és kerek tornyokkal erősítették meg. A barokk épület a Gyilkos-tó felé vezető út jobb oldalán áll.

Késő délután – hazatérve utunkról – bementünk a városba, ahol részt vehettünk egy ottani vasárnapi szentmisén is, majd este néptáncos foglalkozás, mulatság keretében mezőségi, széki és moldvai táncokat tanulhattunk.

Elérkezett a másnapi hazautazás. Útközben megálltunk Fehéregyházán „Petőfi kútjánál”. Sétáltunk Segesvár történelmi központjában, ahol napjainkig fennmaradtak a középkori német építészet műemlékei. Megtekinthettük Petőfi Sándor szobrát a Szent József római katolikus templom és a Csizmadia bástyák közötti kis parkban.

A csodálatos élményekkel gazdagodva, nagy örömmel érkeztünk haza. Meggyőződésem, hogy sok gyerek számára csodálatos élmény volt, és reménykedem benne, hogy közülük is sokan fognak még továbbra is Erdélyben kirándulni.