Gyümölcs program

 Constantinum Nevelési-Oktatási Intézmény Móra Ferenc Katolikus Általános Iskolája a 2013/14-es tanévben is csatlakozott a Nemzeti Iskolagyümölcs-programhoz.
A program célja az, hogy az általános iskolák 1-6. évfolyamos tanulóival megkedveltesse a zöldségeket, gyümölcsöket, ezáltal hosszú távon emelje a korosztály zöldség-, gyümölcsfogyasztását, így hozzájáruljon az egészséges táplálkozási szokások kialakításához, valamint a túlsúlyosság és az elhízás elleni küzdelemhez.
Az iskolánkban a gyermekek hetente kétféle terméket kaptak kedd, szerda és csütörtöki napokon. Rendszerint alma vagy körte, illetve ivólé került kiosztásra.
Az iskolánknak kísérőintézkedéseket kellett végrehajtani a program teljesítéseként. A délelőtti tanítási órák (környezetismeret, természetismeret, olvasás, rajz, technika) anyagaiba beépültek a gyümölcs- és zöldségágazat, az egészséges táplálkozás, a zöldség-gyümölcsfogyasztás, az egészséges életmódra nevelés fontosabb tudnivalói.
A gyümölcsöt, zöldséget ábrázoló rajzokat és a plakátokat figyelemfelhívó célzattal készítettük.
Az 1-4. évfolyam részére 2014.04.25-én délutáni foglalkozás keretében Gyümölcsnapot tartottunk. A csoportok 5 állomáson hajtották végre a feladatokat, melyeknek célja az egészségtudatos szemlélet kialakítása, elsajátítása volt.
Az állomások tevékenységi körei:
  • rajzolás: óriásplakát készítése 
  • gyümölcs- és zöldségkóstoló
  •  ügyességi játékok
  • játékos feladtok megoldása (találós kérdések, rejtvények)
  • ÖKO-terem: digitáblás feladatok
Az 5. és 6. osztályokban osztályfőnöki óra keretében vetélkedtek a tanulók. A csapatokat maguk alkották, önállóan állították össze a vetélkedő feladatait. Találós kérdésekkel, gyümölcskóstolóval, rejtvényekkel, színdarabbal népszerűsítették az egészséges táplálkozás előnyeit.
Néhány fogalmazás a 4. osztályosok tollából:
Egyik pénteki délután volt a gyümölcsnap. Mielőtt elkezdődött a program, Éva nénivel előkészítettük a zöldségeket, és csináltunk zöldségsalátát. Amikor kész lett, visszamentünk a másik terembe, és onnan együtt a többi osztállyal bevonultunk a terembe, ahol pár perc múlva megkezdődött az alma- program. Először Szilvi néni beszélt, aztán minden osztály bement egy-egy terembe rajzolni, zöldséget-gyümölcsöt enni, találós kérdéseket megfejteni, fűszereket kóstolni és szagolni, játszani. Csak egy kiszabott ideig lehetett lenni egy állomáson. Amikor végeztünk az összes helyen, akkor összegyűltünk a tornateremben, és megköszöntük Szilvi néninek, hogy ilyen jó programot szerveztek. A végén visszament minden osztály a termébe, meguzsonnáztunk, és mehetett mindenki haza. Nekem a fűszeres kóstoló tetszett a legjobban.
Rácz Johanna Rita (4. b osztály)
Az almanapon nagyon sok érdekes program volt. Volt például rajzolás, vetítés, sportfoglalkozás, fűszerkóstolás, keresztrejtvényfejtés. Azért volt almanap, mert az iskolánk részt vesz az iskolagyümölcs programban. Ez nagyon jó, mert így minden nap eszünk valamilyen gyümölcsöt. A délutáni programokon sokat tanultunk, például: miért egészséges a gyümölcs és a zöldség, miért fontos annak fogyasztása. Zöldség-, gyümölcskóstoláson tudtuk meg, hogy zöldséget ugyanúgy kellene fogyasztani, mint a gyümölcsöt. A programok nagyon érdekesek voltak, és köszönjük a mindennapi gyümölcsöt! Vidéki Zsófia (4. b osztály)
Anyuék már 5 éve termesztenek növényeket. Van 5 fóliánk, amiben: kapor, saláta, retek, hagyma, uborka, paprika és paradicsom szokott lenni. Szeretem, ha anya kérdezi, hogy kérek-e reggelihez zöldséget. A családban mindenki megeszi a zöldséget. Jól döntöttek a szüleim, mert így tudunk egészségesen táplálkozni. Amikor hazaérek az iskolából, akkor megtanulok, gyakorolok és megyek is ki, mert én is szeretem gondozni a növényeket. Néha én is ültetek valamit, de én szabad ég alá. A szüleim leszedik a növényeket, ami már elég érett az eladáshoz, és másnap a piacon értékesítik a friss zöldséget. Nagyon jó, hogy mi minden nap tudunk enni friss zöldséget. Hegyi Boglárka (4. b osztály)
Egyik pénteken délután az iskolában almanap volt. Először az összes alsós összegyűlt a tornateremben, ahol kaptak az osztályok egy-egy lapot, amin meg volt adva, hogy mikor, melyik osztálynak hova kell mennie. A 4.a és a 4.b osztály össze volt vonva, így közösen mentünk minden állomásra. Az első helyszín a 4. b-s tanterem volt, ahol rajzot kellett készíteni a gyümölcsök és zöldségek fontosságáról.  Ezután a 7.-esek termébe mentünk, ahol sok-sok finom és egészséges gyümölcsöt, zöldséget kóstolhattunk meg. Ennek köszönhetően most már olyan zöldségeket is megeszek, amiket eddig utáltam. Azután a 2. b osztály termébe mentünk, ahol megnéztünk néhány kisfilmet a magyar zöldségek, gyümölcsök fontosságáról. Az utolsó hely, ahova ellátogattunk a 3. a-s terem volt. Itt volt néhány gyümölccsel, zöldséggel kapcsolatos találós kérdés, majd megkóstolhattunk néhány fűszert. Nagyon jó és érdekes volt ez a nap.
Dinnyés Adél (4. b osztály)