Papírgyűjtés

Intézményünk általános iskolai Diákönkormányzata a környezettudatos életmód, illetve a fenntarthatóság jegyében papírgyűjtést szervezett és valósított meg 2021. szeptember 29-én, melyhez a középiskolások is csatlakoztak. A szorgos kezeknek köszönhetően egy nap alatt összesen 14,5 tonna papír gyűlt össze az intézményünk udvarán elhelyezett konténerekben. A gyűjtési akció lebonyolításában hasznos segítséget nyújtottak középiskolás diákjaink, melyet köszönünk.

A legtöbb papírt gyűjtő osztályok általános iskola alsó tagozaton:
I. helyezett: 4/B osztály (1097,5 kg)
II. helyezett: 3/B osztály (915,5 kg)
III. helyezett: 3/A osztály (896,5 kg)

A legtöbb papírt gyűjtő osztályok az általános iskola felső tagozatán:
I. helyezett: 7/B osztály (2247 kg)
II. helyezett: 8/B osztály (1282,5 kg)
III. helyezett: 6/B osztály (1040,5 kg)

A mozgás öröme

Intézményünk 4/B osztályosai a 2020/2021-es tanévben részt vettek a Kinder Joy of moving – A mozgás öröme elnevezésű programjában, amely a Covid-19 vírusfertőzés veszélye miatt online formában került megrendezésre.
A program keretin belül a gyerekeknek különféle sportos, játékos, mozgásos feladatokat kellett teljesíteniük az iskolában, amelyről fotó, illetve videó dokumentációt kellett küldeni a szervezők részére. A feladatok teljesítésére 2021 február – április között került sor, kéthetenkénti gyakorisággal. Volt amikor különféle alakzatokat kellett létrehozni a csapat tagjaiból és volt olyan is, hogy a világ valamely népének egyik játékát kellett megtanulni. Ezentúl voltak labdás, táncos és ügyességi feladatok is.
A tantermen kívüli online oktatás ideje alatt a gyerekeknek megadott gyakorlatokat kellett teljesíteni otthon, melyről videót is kellett készíteniük.
A mozgásos programhoz kapcsolódott egy kiegészítő feladatsor is, melynek során rajzokat, fogalmazásokat kellett készíteni néhány sporttal kapcsolatos témában. A feladatok teljesítése közben -legyen az iskolai, vagy otthoni- nagyon jól érezte magát az osztály.
A szorgalmas feladatteljesítés eredményeképpen, a program végén a Constantinum 4/B osztálya a „Leglelkesebb csapat” címet nyerte el, mellyel 500.000 Ft értékű támogatást is kapott intézményünk, amelyet sporteszközök vásárlására fogunk felhasználni.

Kollégium szeptember

A Constantinum Katolikus Kollégiumba 2021. augusztus 31-én 160 fő költözött be.

Az első héten szerdán tartottuk a kollégiumi gólyaavatót. A végzősök különféle mozgásos, éneklős, számolós feladattal, majd pedig a gólyaeskü elmondatásával avatták fel a 39 új kilencedikes kollégistát.

Csütörtökön a kiskunfélegyházi Záportározó tónál vegyes csapatokat alkotva játékos vetélkedőt szerveztünk kollégistáinknak. A végzős csapatkapitányok mindent megtettek, hogy csapatuk a lehető legtöbb pontot szerezze. A zsákban futás, a fejük felett átadogatott vizespohár, a mocsárjárás, a labda röptetés, a célba dobás mind-mind jó közösségépítő feladatnak bizonyult

A második hétre kialakítottuk a kollégiumi csoportokat. Idén 6 kollégiumi csoportban folyik majd oktató-nevelő munka. Tanulóink tanulmányi eredmény függvényében a kollégiumi szobában, illetve a tanulószobán tanulhatnak.

A csoportvezetők a tanulmányi munka segítése mellett, a tanulóknak egyéb programokat is szerveznek, így volt olyan csoport, akik már az aktuális premierfilmet a moziban nézték meg.

A kollégium a szabadidő eltöltésére is számtalan lehetőséget biztosít, ilyen az íjászat, a kosárlabda, a futball, az önismeret és személyiségfejlesztés, az úszás.

Játsszunk fizikát! 2021 fizikaverseny

Játsszunk fizikát! 2021 fizikaverseny

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád-Csanád megyei Csoportja és a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézete 2021-ben 22. alkalommal hirdetett fizikai kísérletekből versenyt általános és középiskolás diákok számára. A verseny arra igyekszik ösztönözni az általános- és a középiskolás diákokat, hogy fedezzenek fel érdekességeket a körülöttük lévő világban. Hat héten keresztül, kéthetenként egy tudománytörténeti kérdést és három megoldandó kísérleti feladatot kellett megoldani.

A Constantinum csapata: Csanda Martin András, Görög Máté és Magony Roland 7. és 8. osztályos tanulók voltak.

A zárórendezvény 2021. április 17-én volt.

Ebben az évben megosztott első helyezést értünk el.

A versenyre itthonról és a környező országok magyar lakta településeiről is jelentkeztek csapatok.

A versenyen összesen kilenc fizikai jelenséget kellett demonstrálni és megmagyarázni.

Néhány példával szemléltetjük, milyen feladatokat kellet megoldani.

Helyezzünk egy LCD-monitort asztalra, és tőle nem túl nagy távolságra egy sötét színű tálcát, amelybe öntsünk vékony rétegben vizet. A monitorunk fényforrásként szolgál, és a vízfelületről visszavert fényt vizsgáljuk. Helyezzünk a monitor elé a fény útjába különböző tárgyakat (pl. átlátszó műanyag vonalzót, többrétegű celofánt, üveglapra vagy fóliára ragasztott cellux-csíkokat, …). Keressük meg a tárgyak „tükörképét” a vízfelületen. Mit tapasztalunk? Mi a látottak magyarázata?

Másik példa:

Zsenília drót vagy pipa-tisztító pálcák segítségével formázzunk csillag alakzatot, esetleg hópehely-formát! Készítsünk telített só-, cukor-, bórax-oldatokat, amelyeket ételfestékkel megszínezünk. Helyezzük felfüggesztve az alakzatokat az oldatokba, és tegyük ezeket nyugodt, zavarmentes helyre. Várjunk néhány napig. Mi történik az oldatokban, és mi a magyarázata a látottaknak?

Harmadik példa:

Fehér papírlapra fektetett karikagyűrűt világítsunk meg egy távoli fényforrással (pl. Nap) úgy, hogy a fény a gyűrű hengeres belső falán visszaverődjön. A visszaverődő fénysugarak a fehér papírlapon egy jellegzetes alakú gyújtófelületet rajzolnak ki. A jelenség jól megfigyelhető más hétköznapi tárgy, például egy csésze, benne kávé, kakaó esetén is. Próbáld ki! Mi a látottak magyarázata?

A kísérletekhez az eszközök beszerzése, a kísérletek elvégzése, a magyarázatok megtalálása komoly csapatmunkát és időt igényelt.

Három szegedi fizikus életét is tanulmányoznunk kellett mindig egy bizonyos szempontból.

Például: „A nem megfelelő természettudományos műveltséggel rendelkező állampolgár komoly környezetvédelmi kockázatot jelent.” Kinek a többször hangoztatott kijelentését idéztük? Karunk fizikus akadémikus kutatója, oktatója, az utóbbi időben a lézer orvosi alkalmazásával foglalkozik. Milyen kapcsolatban vannak vizsgálatai a „sasszem” kifejezéssel?

Nekünk kellett kitalálni, hogy kiről van szó és milyen kapcsolatban van az említett „sasszem” kifejezéssel. Alaposan meg kellett ismerkedni munkásságával, hogy tudjunk válaszolni a kérdésre. Dr. Bor Zsolt napjainkban is olyan lézerek fejlesztésével foglalkozik, amellyel évente 1 millió ember szembetegségeit műtik meg.

Sajnos ebben az évben csak online módon lehetett megszervezni a díjkiosztó zárórendezvényt. Minden évben a legjobb csapatokat felkérik, hogy mutassák be a zsűri által kiválasztott kísérletet a helyszínen. Ennek hiányában azt kérték, hogy kisfilmet készítsünk egy kísérletről és egy fizikusról. Hosszú idő alatt sikerült a felvételeket elkészíteni és formába önteni.

Kisfilmjeink:

Történeti kérdés

Kísérleti bemutató

Összességében nagyon tanulságos, fantáziadús, örömteli versenyen vehettünk részt. A feladatok kidolgozása során sok tapasztalatra és tudásra tettünk szert. Ezek az élmények sokáig megmaradnak és gazdagítanak minket.